Spółki kolejowe zarządzane przez samorządy wojewódzkie to już standard w Poslce. Pomiędzy poszczególnymi regionami występują jeszcze dysproporcje w ilości inwestycji kolejowych i liczbie przewożonych pasażerów, jednak już dziś koleje regionalne przewożą ok. 50% wszystkich pasażerów w Polsce korzystających z tego środka lokomocji.
Wśród regionalnych przewoźników kolejowych dominują Koleje Mazowieckie, Śląskie, Dolnośląskie i Wielkopolskie. Do listy kolei samorządowych można dopisać jeszcze SKM w Warszawie zarządzaną przez władze miasta oraz w pewnym stopniu spółkę Przewozy Regionalne, w której wszystkie samorządy wojewódzkie mają udziały. Przewozy Regionalne to największy operator kolejowy w Polsce, który przewozi 26% wszystkich pasażerów poruszających się pociągami.
W przypadku kilku przewoźników, takich jak Koleje Dolnośląskie, Wielkopolskie czy Łódzka Kolej Aglomeracyjna nie można jeszcze mówić o wielkich masach pasażerów, ale te firmy zwiększają swój udział w rynku w bardzo szybkim tempie.
Pomogą w tym duże inwestycje, które planuje większość samorządów. Miliony na kolej popłyną więc nie tylko na spektakularne projekty jak remont dużych magistrali czy zakup szybkich pociągów. Ogromne zmiany dzieją się w regionach, gdzie pociąg jest często najlepszym sposobem na aktywizację mniejszych miast, czy rozwiązywanie problemów korków w dużych aglomeracjach. To pokazuje, że rozwój kolei regionalnych jest cywilizacyjną koniecznością.